Огледни час из физике

ЗАПАЖАЊЕ О ЧАСУ

 

                Дана 08.12.2016. одржан је угледно-огледни час у одељењу осмом разреду. Час је замишљен као сарадња професора физике Јасмине Кокот и порфесора биологије Рилак Гордане. Наставна јединица „СОЧИВА У ФИЗИЦИ И БИОЛОГИЈИ“ била је занимљива тема сродних предмета који проучавају сочива.

                Ученици су на другачији начин имали прилике да обнове стечено знање из биологије које је обрађивано у седмом разреду: функција ока, болести, аномалије и како се исправља далековидост и кратковидост.

                Веома успешно ученици препознају елементе грађе ока и примењују у физици код функције фотографског апарата. Повезују кратковидост и далековидост са сочивама у физици и закључују која сочива исправљају ове недостатке. На овом задатку примењују функције сочива на стечено знање о аномалијама ока.

                Демнонстрирају делове ока на моделу и анализирају процес формирања слике. Дискутују о болестима и недостацима ока. Кроз очигледна средства упознају се са расипним и сабирним сочивима.

                Врше анализу рада микроскопа: који су делови микроскопа, и како се формира лик у миркоскопу, повезујући притом непосредно стечено знање из биологије и физике.

                Демнонстрација рада очигледних средстава: лупе, двогледа, графоскопа и сочива постаје занимљива када сами разгледају процес функционисања.

                Занимљивости као оптичке варке и пројекција холограма били су веома упечатљиви огледи за ученике.

                Час је био веома динамичан и допао се ученицима.

  

                                                                                                                                                                ЈАСМИНА КОКОТ

 

ЗАПАЖАЊЕ О ЧАСУ

 

                Дана 05.11.2015. одржан је угледно-огледни час у одељењу осмом разреду. Час је замишљен као сарадња професора физике Јасмине Кокот и порфесора биологије Рилак Гордане. Наставна јединица „СОЧИВА У ФИЗИЦИ И БИОЛОГИЈИ“ била је занимљива тема сродних предмета који проучавају сочива.

                Ученици су на другачији начин имали прилике да обнове стечено знање из биологије које је обрађивано у седмом разреду: функција ока, болести, аномалије и како се исправља далековидост и кратковидост.

                Веома успешно ученици препознају елементе грађе ока и примењују у физици код функције фотографског апарата. Повезују кратковидост и далековидост са сочивама у физици и закључују која сочива исправљају ове недостатке. На овом задатку примењују функције сочива на стечено знање о аномалијама ока.

                Демнонстрирају делове ока на моделу и анализирају процес формирања слике. Дискутују о болестима и недостацима ока. Кроз очигледна средства упознају се са расипним и сабирним сочивима.

                Врше анализу рада микроскопа: који су делови микроскопа, и како се формира лик у миркоскопу, повезујући притом непосредно стечено знање из биологије и физике.

                Демнонстрација рада очигледних средстава: лупе, двогледа, графоскопа и сочива постаје занимљива када сами разгледају процес функционисања.

                Занимљивости као оптичке варке и пројекција холограма били су веома упечатљиви огледи за ученике.

                Час је био веома динамичан и допао се ученицима.

  

                                                                                                                                                                ЈАСМИНА КОКОТ

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Дана 17.11.2015. одржан је огледни час „МАТЕРЈАЛИ И ЊИХОВА СВОЈСТВА“ у четвртом разреду у сарадњи професора физике Јасмине Кокот и професора разредне наставе Светлане Бижић. Ученици су се упознали са наелектрисањем, како тела могу да се наелектришу, које дејство има електрична сила и каква може бити. На часу је развијена вештина уочавања и препознавања електрицитета, као и примена кроз огледе. Ученици су повезивали нове појмове са примерима из живота. Извршена је демонстрација једноставних огледа и праћене су појаве, а ученици су без проблема доносили закључке. Извршена је анализа наелектрисања кроз примере: чешаљ, конфете, вуна, балон, лењир, ебонитна и стаклена шипка. Вршена је анализа магнетног деловања и понашање магнета, односно понашање истих и различитих полова магнета. Ученици су сами закључили каква може бити магнетна сила. На очигледном примеру сазнали су о проводљивости електричне струје, као и шта је електромагнет и како функционише.  Самостално  су изводили огледе, анализирали и закључивали повезујући стечено знање са новим чињеницама, које су научили на часу. Час је био изузетно динамичан, а ученици радознали и пуни питања.

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ФИЗИКА           НАСТАВНИК: ЈАСМИНА КОКОТ

НАСТАВНА ЈЕДИНИЦА: МАГНЕТИЗАМ И ЕЛЕКТРОМАГНЕТИЗАМ

ЦИЉ ЧАСА: Утврђивање стеченог  знања о магнетном и електромагнетном пољу кроз лабараторијске вежбе.

ЗНАЦИ ЧАСА:

                -ОБРАЗОВНИ:  Да ученици утврде знање о магнетном и електромагнетном пољу и своја
                                                знања примене кроз експерименте, да оно што знају провере у пракси.

-ФУНКЦИОНАЛНИ: Повезивање усвојеног знања са практичним радом и изражавање   мишљења кроз логичне закључке. Увежбавање руковања лабораторијским     прибором.

-ВАСПИТНИ: Побуђивање интересовања за физику, подстицање радозналости,
                           развијање вештине комуникације у групи, развијање организаторских
                           вештина  и способности комуникације.

 

ТИП ЧАСА: Обнављање кроз лабораторијске вежбе

МЕТОД РАДА: Практични рад у лабораторији.

ОБЛИК РАДА: Рад у групи.

АКТИВНОСТИ УЧЕНИКА: Реализација експеримената, уочавање, мерење, бележење, обрада
                                                   резултата и извођење закључака.

НАСТАВНА СРЕДСТВА: 1. Оглед: магнет, епрувета, запушач од плуте или гуме, опиљци гвожђа,
                                                                    игла и стакло
                                                2. Оглед: магнет, жилет, шпиритусна лампа, конац, сталак
                                                3. Оглед: сталак, магнет, комад гвожђа, опиљци гвожђа,
                                                     волтметар, соленоид, магнет
                                                4. Оглед: сталак, магнет, ексер, канап, тег, плочице C, Cu, Pb, Zn, Al,Fe
                                                5. Оглед: Теслин трансформатор, сијалица са волфрамом, прегорела 
                                                неонска сијалица

УВОДНИ ДЕО ЧАСА: Укратко поновити: магнетну индукцију, електромагнетну индукцију,
                                          магнетне линије силе, Киријеву температуру, Теслин трансформатор и
                                          Теслине струје.

ГЛАВНИ ДЕО ЧАСА: Поделити ученике у 6 група – за 6 лабораторијских вежби.

 

 

 

  1. 1.       Оглед
    Намагнетисање и размагнетисање помоћу епрувете са челичним опиљцима и магнета.
    Епрувета се добро протресе да би се опиљци хаотично распоредили. Приношењем до игле покаже се да епрувета нема магнетна својства. Затим се дуж епрувете превуче шипкасти магнет. Већина опиљака се орјентише у правцу уздужне осе епрувете па епрувета постаје магнет што се проверава приношењем до игле.Опиљци симулирају магнет тј. магнетне диполе.
    Помоћу 2 магнета опиљака и стаклене полоче демострирају се линије силе магнетног поља. Магнет се постави испод стакла. На стаклу се посипају опиљци. Распоред опиљака је распоред магнетних линија силе.

 

2. Оглед
Намагнетисање и размагнетисање магнета помоћу температуре (Киријеве температуре) помоћу жилета и шпиритусне лампе.
Жилет се веже за конац и сталак и потом принесе до магнета. Магнет привлачи жилет и отклања га за неки угао. Жилет подесити тако да не додирује магнет. Загревамо жилет и он се полако враћа у вертикални положај. Диполи се под дејством Киријеве температуре разорјентишу у хаотични положај и жилет више није магнет

 

 

3. Оглед
Магнетна индукција и електромагнетна индукција
Појава да се комад гвожђа или челика намагнетише у магнетном пољу без непосредног додира зове се магнетна индукција.
Поставимо меко гвожђе на сталак, испод ставимо опиљке, а изнад магнет да га не додирује. Опиљци се лепе за магнет. Када склонимо магнет опиљци падају. Гвожђе постаје тренутни или привремени магнет. Када поновимо поступак са челиком (жилет) опиљци остају и то је трајни, перманентни магнет.
Електромагнетна индукција је појава добијања електричне стује у калему у присуству магнетног поља. Струја која се добија зове се индукована струја, а напон индуковани напон.
Соленоид прикачимо на галванометар и провлачимо магнет кроз њега. Струја се регистује само када је магнет у кретању.

4. Оглед
Магнетна заштита помоћу  магнета, ексера, канапа и тега.
Магнет се постави у  вертикални положај, ексер вежемо канапом  за тег и поставимо га тако да ексер лебди у ваздуху, али да постоји мали простор између магнета и ексера. У тај простор уносе се плочице различитих матерјала. Примећујемо да уношењем  C , Cu, Pb, Zn, Al плочице немају никакво дејство, а уношењем гвоздене плочице  ексер пада. Све магнетне линије силе затворе се преко гвоздене плочице и то је магнетна заштита. Ова особина користи се за чување магнета.

 

Оглед
Теслин трасформатор.
Теслин трансформатор омогућава добијање високо ферквентних струја мале јачине уз изузетно вискок напон на крајевима секундара. Напон може бити до 100 000 V  а ферквенција неколико десетина хиљада херца.  Помоћу теслиног трансформатора показује се настанак високо ферквентние струје, светљење гаса у Гејслеровим цевима. (Уместо њих могу се користити прегореле неонске цеви) светљење у сијалици са волфрамом и тако даље. Теслине струје су безопасне. Најновија истраживања показују да су благотворне и да могу да се користе у циљу лечења.

ЗАВРШНИ ДЕО ЧАСА: У завршном делу  часа извршити анализу изведених огледа и повезати претходно усвојено знање са практичним радом уз тенденцију извођења логичких закључака од самих ученика.